Assertiviteit

Assertiviteit

Moet je assertief zijn? Hoe kan het je helpen?

Terug naar adviezen
  • Assertief zijn betekent dat je op een duidelijke en zelfzekere manier opkomt voor jezelf (of anderen). Iemand die assertief reageert durft op te komen voor zijn mening, gevoelens en gedachten, maar zonder de andere persoon te kwetsen of aan te vallen.

  • Als iemand over je grenzen gaat, of iets gemeen doet of zegt is het vaak niet zo’n goed idee om in de tegenaanval te gaan. Als je in de tegenaanval gaat kan de situatie uitlopen in een conflict waar niemand zich beter bij voelt. Je laten doen of over je heen laten lopen is dan ook weer geen goed idee. Als iemand ziet dat je je laat doen ben je een makkelijk slachtoffer. Maar hoe kan je dan best reageren? Het voorkomen van of omgaan met conflict doe je best als je assertief communiceert.

  • Assertief zijn, voor jezelf opkomen dus, wordt eenvoudiger wanneer je meer zelfvertrouwen hebt. Krik daarom je zelfvertrouwen op door vaker te doen waar je goed in bent! Ben je heel creatief? Kan je goed voetballen? Waar blink jij in uit?

  • Ben je het zo gewoon om altijd in te stemmen met anderen? Besef dat zolang jij altijd 'ja' zegt, er nooit iets zal veranderen. Doorbreek daarom deze gewoonte en weet dat anderen geen macht over jou hebben. Je zal zien dat door je eigen keuzes te maken, er nieuwe mogelijkheden ontstaan!

  • Denk eens voor jezelf na in welke situatie je graag meer voor je mening zou willen opkomen. Dit lijkt misschien een heel eng idee! Ga daarom na welke tussenstappen je zou kunnen zetten om tot dit uiteindelijk doel te komen. Bijvoorbeeld: wanneer je graag je mening zou durven zeggen in de klas, kan je misschien beginnen met je mening te zeggen tegen je beste vriend of vriendin?

  • Zeg 'nee' op een respectvolle manier. Je hebt geen zin om op de vraag van de ander in te gaan? Dat is volledig oké! Maak dit op een respectvolle manier duidelijk zonder verwijten naar de andere persoon.

  • Stop! De ene persoon heeft meer persoonlijke ruimte nodig dan de andere. Als iemand te dichtbij komt, dit kan fysiek zijn maar bijvoorbeeld ook met woorden, zeg dan duidelijk 'Stop'!. Je kan hierbij als je dat zelf wil nog een 'Stop!' handgebaar maken om de andere persoon duidelijk te maken dat hij of zij nu echt te ver gaat.

  • Word je soms agressief omdat je het gevoel hebt dat je anders over je heen zal laten lopen? Het is echter beter om op een positieve manier voor jezelf op te komen dan om agressief te worden. Kijk even naar onze tips rond assertiviteit op deze pagina!

  • Heb je soms moeite om je reacties te controleren? Heb je het gevoel dat je je energie niet altijd kwijt kan? Misschien is er wel een sport die je graag doet en die je tegelijk kan helpen controleren hoe je reageert. Dit kan bijvoorbeeld tennis zijn, maar ook boksen of een andere gevechtssport.

  • Misschien heb je jezelf al eens voorgenomen om minder agressief te zijn of minder snel boos te worden tegen anderen? Toch lukt dit niet altijd even goed op momenten dat iemand je probeert uitdaagt of er dingen gebeuren die je boos maken. Probeer daarom jezelf niet als doel te stellen 'niet meer agressief te worden'. Begin met kleine stappen zoals 'ik ga 10 keer diep ademhalen wanneer iemand me boos maakt' of 'ik ga volgende week op een minder boze manier reageren'.

  • Je weet vast zelf ook wel dat het niet oké is om agressief te worden tegen iemand. Maar misschien vind je wel dat je een goede reden hebt voor je boze reactie? Het kan dat je boos wordt om de dingen die iemand anders zegt. Daarom kan het helpen om een duidelijk beeld te hebben van de redenen waarom iemand zich op een bepaalde manier gedraagt. Wanneer je dus de volgende keer boos wordt om wat iemand zegt of doet, vraag je dan eens af waarom hij of zij datgene zegt of doet dat jou boos maakt.

  • Als je vaker agressief bent of boos wordt, kan het dat je dit gedrag op den duur gaat goedpraten onder het mom van 'ik ben zo' of 'dat is nu eenmaal mijn karakter'. Misschien schaam je je ook wel voor het gedrag dat je soms vertoont. Toch is het beter om hier niet mee te blijven zitten. Je kan er misschien over babbelen met iemand waarvan je weet dat hij of zij je niet veroordeelt? Als je graag tips wil van een hulpverlener of vrijwilliger, kan je ook altijd eens kijken op onze pagina met

    hulpbronnen.
  • Assertief reageren heeft enkel zin als een situatie niet té bedreigend of gevaarlijk is. In een bedreigende of gevaarlijke situatie helpt praten vaak toch niet meer. Voor je eigen veiligheid zorgen, zelfzeker uit de situatie stappen en iemand aanspreken is in dat geval de oplossing.

Assertiviteit