Basis communicatiestijlen
Uit het vorige voorbeeld blijkt dat er meestal 3 manieren zijn om je gedachten en gevoelens te communiceren:
Niet durven opkomen voor jezelf. Je gevoelens en gedachten niet onder woorden durven brengen. Hierdoor ga je jezelf wegcijferen wat op de duur kan leiden tot opgekropte frustraties. Bv. "Is er toevallig iets te doen in het weekend?"
Op een dominante, kwetsende of dreigende manier je gevoelens en gedachten onder woorden brengen zonder respect voor anderen. Ook dit kan leiden tot opgekropte frustraties bij jezelf en anderen. Bv. "Idioten. Het is altijd hetzelfde dat ik niet word uitgenodigd. Ik kom mee, punt uit. Waar en wanneer spreken we af?"
Op een duidelijke en zelfzekere manier opkomen voor jezelf en je gevoelens en gedachten communiceren, maar zonder de ander te kwetsen of aan te vallen. Bv. "Ik heb gehoord dat jullie hebben afgesproken dit weekend, maar ik ben niet uitgenodigd. Ik wil ook graag meekomen. Is dat oké voor jullie?"
Wat het meeste kan helpen is door assertief te communiceren.