Grenzen aangeven

Grenzen aangeven

Hoe kan je je grenzen aangeven?

Terug naar training
Wijzig titel

Grenzen aangeven

Als je wil kan je in bovenstaand veld de titel van deze oefening veranderen. Zo kan je een persoonlijke titel bedenken. Of heb je misschien een bepaalde situatie of plaats hierbij in gedachten? Dan kan je dit toevoegen in de titel.

Mijn grenzen aangeven

Mensen gaan een stap verder als ze zien dat je onzeker bent. Niet alleen stevig staan maar ook aangeven waar je grens ligt en met zelfvertrouwen uit een situatie stappen is belangrijk.

Zegt of doet iemand iets wat je niet wil? Raakt iemand je aan op een manier die je niet wil? Geef aan wat je niet wil en leer neen of stop zeggen.

Doe-opdracht

Ga voor de spiegel staan en beeld je in dat iemand over je grens gaat of iets doet of zegt wat jij niet wil. Zeg nu luidop 'stop' of 'neen'. Doe dit een aantal keer en probeer dit luid en op een zelfzekere manier te doen. Probeer ook eens een stop-gebaar met je hand te maken terwijl je dit oefent. ! Opgelet: wijs bij het stopzeggen met je hand naar het hart en niet naar het gezicht van iemand anders.

Zijn er nog andere manieren waarmee jij kan laten merken waar je grens ligt als iemand iets doet of zegt wat jij niet wil?

Nog meer oefenen op 'neen zeggen'? Ga dan naar

deze oefening van noknok.be

Je grenzen aangeven kan je ook door te zeggen dat je het niet leuk vindt, door dit aan iemand te laten merken met lichaamstaal of een gezichtsuitdrukking, of door assertief te reageren.

Uit een situatie stappen

Grenzen aangeven oefening

Soms is het beter om niet in te gaan op een situatie. Soms willen mensen gewoon een reactie van je uitlokken of willen ze zich machtig over je voelen door gemeen te doen. Als je hierop ingaat hebben ze dan het gevoel dat ze geslaagd zijn in hun opzet. Maar misschien is het niet altijd nodig om te reageren? Of is het beter voor jezelf en een andere om niet op een uitdagende persoon in te gaan? Misschien verdient iemand die gemeen doet niet altijd dat je je opjaagt?

Doe-opdracht

Met een zelfzekere houding en het hoofd recht wegwandelen uit een situatie is belangrijk. Bekijk daarom ook eens het volgend filmpje:

Is je dit al eens gelukt in een situatie? Wat maakte dat dit toen lukte?

In welke situatie lukte het (nog) niet om dit te doen? Wat was hier toen moeilijk?

Wat zou je kunnen helpen om in een toekomstige situatie toch met een zelfzekere houding uit een situatie te stappen? Wat zou een kleine stap zijn voor jou om hier nog eens mee te oefenen?

In welke situatie ga je dit eens uitproberen?

Gelukt! Je hebt jouw oefening opgesteld. Wil je deze oefening downloaden of bewaren op je profiel? Klik dan rechtsboven op het download- of opslaan-icoon.